donderdag 31 januari 2013

Verbeterde meringues


Een jaar geleden had ik een recept voor meringues op mijn blog gepost. Mijn probleem was achter dat in plaats dat ze wit bleven, ze bruin werden.
Ik heb ze pas geleden nog een keer proberen te maken, aangezien mijn moeder er gek op is, en deze keer kwamen ze er wel goed uit. Om de kleur van de meringues te laten behouden moet je ze op een lagere temperatuur bakken en in plaats daarvan er langer in laten zitten.

Ingrediënten:
- 2 kleine eiwitten, of 1 grote
- 60 gram fijne tafelsuiker
- Eventueel wat voedselkleurstof naar keuze


Keukengerei:
- Handmixer


Verwarm de oven voor op 60 graden.
Voor een extra mooi resultaat heb ik wat cirkels op het bakpapier getekend met behulp van een wijnglas, zodat als ik later hier het beslag op spuit deze nog redelijk rond eruit komen.
Doe de eiwitten in een schone kom en klop ze tot stevige pieken. Klop lepel voor lepel de suiker erdoor tot het mengsel dik en glanzend is.
Om te controleren of je beslag stevig genoeg is haal je er een lepel door en laat je deze vervolgens boven je kom hangen. Het beslag moet er niet meteen van de lepel af te kom terug in glijden, maar eraan blijven plakken.
Je kunt ervoor kiezen om het zo te laten, of er naar een kleurstof naar keuze toe te voegen. Ik heb de helft hiervan wit gelaten en heb de andere helft roze gekleurd.
Schep met voldoende tussenruimte flinke eetlepels van het mengsel op de beklede bakplaat. Je kunt eventueel ook met een spuitzak en een stervormig spuitmondje er rondjes van draaien voor een mooier effect. Bak ze ongeveer 150 minuten krokant in de voorverwarmde oven. Zet de oven uit en laat de meringues in de oven afkoelen.



Links is het resultaat van vorig jaar, rechts is resultaat van dit jaar. Een grote voorruitgang al zeg ik het zelf :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten