donderdag 13 december 2012

Haverkoekjes met noten en rozijnen



Toen mijn beste vriendin gezellig een dagje langskwam had ik al het perfecte recept voor koekjes in mijn hoofd wat ik voor die dag kon gaan bakken. Aangezien ze vrij gezond eet vond ik dit perfect voor haar. Ook zit er niet veel melk in, iets waar ik ook rekening mee moest houden. Hierbij heb ik ook meteen weer een recept uit mijn baking challenge gemaakt, het was dus een win-win situatie :)

Ingrediënten
  • 45 gram patentbloem
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 50 gram boter, gekoeld en in blokjes gesneden
  • 75 gram gemalen havermoutvlokken
  • 75 gram gemengde noten en rozijnen, gehakt 
  • 2 eetlepels melk

Benodigdheden
  • Ronde uitsteekvormpjes van circa 6 cm
Verwarm de oven voor op 180C. Zeef de bloem en het bakpoeder in een kom. Wrijf de boter erdoor tot het mengsel op fijn broodkruim lijkt.
Roer de havermout en noten en rozijnen door het mengsel. Voeg de melk toe en kneed het deeg voorzichtig.
Rol het deel op een met bloem bestoven werkvlak uit tot een dikte van 6 mm.
Snijd er met steekvormpjes rondjes van circa 6 cm uit. Leg deze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bak de koekjes 12 minuten in de oven tot ze lichtbruin zijn.

Tip: Koop een pak gemengde noten en rozijnen waarin ook amandelen, hazelnoten en pinda's zitten.

Bon Appétit~!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten