vrijdag 28 december 2012

Kleurige kerstkoekjes



Ik zat al weken te wachten om eindelijk deze schattige kerststerren uit te kunnen proberen. Nu kerst is geweest heb ik eindelijk de kans gehad om ze uit te proberen en ze waren me goed bevallen. Ik ga ze volgend jaar zeker weer bakken. Voor degene die ze ooit nog eens voor kerst willen bakken, hier is het recept :)

Ingrediënten
  • 250 gram zachte boter
  • 2 theelepels geraspte citroenschil
  • 1/2 theelepel amandelessence
  • 165 gram fijne tafelsuiker
  • 1 ei
  • 1 eetlepel water
  • 235 gram bloem
  • 90 gram (suikervrije) zuurtjes in wikkels

Benodigdheden
  • Handmixer
  • Hamer/deegroller
  • Grote en kleine stervormige uitsteekvormen 

Verwarm de oven voor op 180C en bekleed 2 bakplaten met bakpapier. Klop de boter, citroenrasp, amandelessence, suiker, het ei en water met een mixer (niet te lang) tot een glad mengsel. Doe het mengsel in een kom en roer de bloem erbij. Kneed het deeg op een met bloem bestoven oppervlak glad en wikkel het dan in plasticfolie. Zet het vervolgens 30 minuten in de koelkast. 


Volgens het recept moest je vervolgens de zuurtjes met een deegroller in kleine stukje tikken. Ik vraag me af wat voor stevige deegroller hun daarvoor hebben gebruikt, vast een van staal ofzo, want ik heb er met de mijne flink op getimmerd maar kreeg er hooguit wat kleine splintertjes af xD Uiteindelijk heb ik er maar een hamer bij gepakt. Als je ze in verschillende kleurtjes hebt kun je soort bij soort sorteren. Verwijder de wikkels en doe ze in een kommetje. 

Rol het deeg tussen twee vellen bakpapier uit tot een lap van 4 mm dik. Steek er koekjes uit met de grootste uitsteekvormen en gebruik de kleinere uitsteekvormpjes om de 'raampjes' uit te steken. Leg de koekjes op de bakplaten en bak ze 5 minuten. Haal de bakplaten uit de oven en vul de 'raampjes' met de verpulverde zuurtjes. Schuif de bakplaten weer in de oven en bak de koekjes nog 5 minuten. Laat de koekjes op de bakplaten afkoelen. 

Bon Appétit~!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten