donderdag 1 maart 2012

Cupcakes versieren: Kersen en bosbessen taartjes



Ik had weer erg zin om cupcakes te gaan bakken, en omdat ik nog een handigheid moet zien te krijgen in het versieren ervan, heb ik besloten deze taart versies te maken!

Benodigdheden:
- Cupcakes
- Royal Icing
- Een spuitzak met een rond spuitmondje
- Eventueel een weegschaal
- Een grote zak m&m's


Maak het beslag voor wat cupcakes naar eigen recept.
Ik heb hiervoor gebruikt gemaakt van een mix voor chocolade chip muffins van Dr. Oetker. Dit heb ik vervolgens in een spuikzak gedaan, een tip die ik toevallig op Laura's Bakery tegenkwam.
Het werken met lepels kan soms zo'n kliederboel geven, maar op deze manier kun je netjes je vormpjes vullen. Vervolgens kun je ze op de weegschaal zetten dat ze allemaal gelijk eruit komen.
Wat ook kan helpen is om siliconen vormpjes te gebruiken. Ik gebruikte vroeger altijd de papieren, maar daardoor behouden de cupcakes niet hun ronde vorm en zakken ze een beetje uit.






Vervolgens maak je wat icing klaar. Ik heb hiervoor de Funcake Royal Icing mix gebruikt die je bij de Pipoos kunt kopen. Hier hoef je alleen wat water bij toe te voegen, echt ontzettend handig.
Verder had ik nog wat restjes van een soort van icing over. Het bakje waar het inzat heb ik helaas niet meer, maar het heet volgens mij Creamy.
Je kunt het bij de Jumbo kopen, en je kunt het vinden tussen de buitenlandse artikelen. Je hebt het in vanille en chocolade smaak en ze zijn verkrijgbaar in ronde plastic bekers. Zodra ik het weer eens aanschaf zal ik er een foto van maken.
Deze is niet puur wit, en maakt de icing een beetje gebroken wit. Dit vind ik persoonlijk een erg mooie kleur voor deze taartjes.

Smeer wat icing bovenop de cupcake, maar zorg ervoor dat je de randen vrijhoudt. Leg er vervolgens wat uitgesorteerde M&M's op, met de letter naar beneden. Je hebt ongeveer 12 M&M's nodig om een normale cupcake te vullen.

Spuit er dan met icing horizontale strepen op, en daarna een paar diagonaal.


Voordat ik met de rand begonnen ben, heb ik deze eerst nog apart op een bordje uitgeprobeerd. Ik vind het een beetje lastig om het zo in woorden uit te leggen, maar je moet een stukje voorruit gaan, weer een klein stukje terug, en dan weer voorruit.
Bij de 2e lijn van boven kun je het het beste zien.



Dit is dan het eindresultaat. Op deze foto valt duidelijk het verschil te zien tussen de icing waar ik wel en geen creamy aan heb toegevoegd. De cupcake helemaal achteraan is spierwit en steek af tegen de rest, die ik toch wel een mooier kleurtje vind hebben.

1 opmerking: