vrijdag 30 maart 2012

Review macaron bakmix



Deze keer wil ik een product review geven over de bakmix aardbeien macarons van Ruf en zal ook stap voor stap uitleggen hoe je ze kunt maken.
Ik heb dit pak voor €3,- gekocht bij de Xenos, waar ze overigen ook cacao smaak hebben.

Zelf toevoegen
Voor het beslag:
- 2 eiwitten
Voor de crème:
- 50 gram zachte boter
- 1 eetlepel melk



Splits 2 eieren en doe het eiwit in een beslagkom. Mix dit met een handmixer op de hoogste stand tot het eiwit stijf is geworden.
Hier moet je vervolgens het bakmix bij toevoegen en het voorzichtig met een lepel doorheen scheppen.
De bakmix is zowel kleur als geurloos, het verbaasde me dan ook dat deze een roze kleur zou moeten krijgen. In plaats van het hele pak er gelijk in te gieten heb ik dit beetje voor beetje erdoor geroerd.
Wonderbaarlijk genoeg veranderde de kleur naar een hele mooi zuurstokroze.

Je kunt bent behulp van twee theelepels 24 hoopjes beslag op de bakplaat scheppen. Maar het is handiger om een spuitzak te vullen.
Ik heb eerder eens een macaron set bij de Hema gehaald, en hier zat een vel in met voorgetekende rondjes. Die heb ik onder het bakpapier gelegd en zo ingespoten.
Je kunt dit natuurlijk ook zelf maken, door rondjes op een vel papier te tekenen en eronder te leggen. Volgens de bereidingswijze moeten ze een diameter van ongeveer 2,5 a 3 cm hebben.
Ik kan echter niet aanraden om direct op het papier de cirkels te tekenen. Ik heb dit weleens met potlood gedaan, maar dan voor gelukskoekjes, en dit gaf uiteindelijk af.
Ook moet je er rekening mee houden dat het beslag uitzakt. Met het spuiten van de rondjes was ik heel mooi binnen de lijntjes gebleven, alleen maar om er later achter te komen dat ze gingen uitzakken en ik ovaalvormige macarons als resultaat kreeg.

Plaats de bakplaat in het midden van de koude oven en laat ze op 50C in het midden van de oven rusten. Daarna kun je de temperatuur verhogen naar 150C en kun je de macarons nog 15 minuten bakken.



Zoals je ziet van mijn eerste resultaat, zijn de macarons erg ovaal vormig uitgevallen. Ik had gelukkig nog wat beslag over om een tweede keer mee te bakken, en deze kwamen er gelukkig wel uit als mooie rondjes.
Laat deze afkoelen en maak ondertussen de crème.

Mix boter, melk en de crèmepoeder in een hoge kom op de laagste stand tot alles door elkaar is geroerd. Vervolgens op de hoogste stand opkloppen tot je een gladde crème hebt.
Bestrijk de vlakke kant van de macaron met de crème en druk er een andere bovenop.

De makarons waren uiteindelijk meer bruinig geworden dan de babyroze van de verpakking, wat wel een grote teleurstelling was.
Maar ze waren nog best lekker en zoet.
Wat ook belangrijk was, is dat ze erg gemakkelijk en snel te maken waren!
Ondanks dat ik het erg leuk vind om dingen van scratch te bakken, komt het niet altijd uit qua planning, dus deze bakmix is daar wel ideaal voor.
Verder zijn de ingrediënten die je ervoor nodig hebt over het algemeen wel die je al in huis hebt, of over het algemeen hoort te hebben.

Ik kan deze bakmix wel aanraden voor degene die snel iets willen maken, nog niet erg zeker zijn over hun eigen bakkunsten of gewoon van zoetigheid houden :)


2 opmerkingen: