donderdag 26 april 2012

Cupcakes met roze bloemetjes


Vorige week ben ik door mijn tante gevraagd cupcakes te bakken voor mijn verjaardag. Nu heb ik niet bijzonder uitgebreide cupcakes kunnen maken vanwege tijdgebrek, maar ik wou toch even laten zien hoe je deze makkelijke cakejes kunt maken.

Ingrediënten
  •  40 gram custardpoeder
  • 40 gram suiker
  • 300 ml melk
  • -/+ 150 gram witte fondant
  • -/+ 50 gram roze fondant
  • Roze parels
  • Een paar lepels witte Icing
Benodigdheden
  • Appelboor
  • Een tandenstoker
  • Een spuitzak
  • Een uitsteevorm van een bloem, ter grootte van de cupcake
  • Kleine uitsteekvormpjes van bloemetjes

Bak de cupcakes volgens het basisrecept die je hier kunt vinden.
Maak met behulp van een appelboor in het midden van de cupcake een gaatje en haal het overige cake eruit. Druk hem niet te ver door, want dan ga je door de bodem van je cupcake heen.

Meng de custardpoeder en de suiker met een paar eetlepels melk tot een papje. Verwarm de overige melk en voeg al roerend het custardpapje toe. Laat het roerend een paar minuten koken.
 Vul  met behulp van een spuitzak de cupcakes met de warme custard, en zorg dat het over de rand heen komt. Dit kun je namelijk in een dun laagje over de gehele cupcake uitspreiden.


Rol een plak wit fondant uit, en steek er met de bloemvorige uitsteker vormen uit. De mijne kwam uit een set van 5 soorten maten en is voor slechts €2,- te koop bij Euroland, al hebben ze volgens mij ook een gelijk soort set van vormpjes bij de Action verkocht.
Druk deze voorzichtig bovenop de cupcake. Maak met een tandenstoker kleine gaatjes in de bloemblaadjes als extra decoratie.


Rol een plak roze fondant uit en steek er kleine bloemetjes uit met een koekjesvorm. Deze heb ik heel goedkoop besteld van ebay, klik hier als je meer wilt weten over de kosten en waar je ze kunt bestellen.
Bij deze vormpjes krijg je een klein gaatje in het midden van het bloem bij het uitsteken ervan, vul
deze met een tandenstoker met een klein beetje icing, en leg hier een roze parel op.
Nu heb ik de bloemen er op 2 verschillende manieren op gedaan.

Voor de eerste poging heb ik de bloemetjes een beetje gebogen tussen mijn vingers. Smeer een klein beetje icing op het midden van de cupcake. Smeer aan de achterkant van de bloemetjes een beetje icing, echter niet te veel anders druipt het er tussenuit.
Zet de bloemetjes en een driehoek vorm op de cupcake. Smeer aan de bovenkant nog wat icing en stapel daar weer een bloemetje bovenop.

Voor de tweede poging heb ik de bloemetjes wat minder sterk gebogen, en de drie wat meer tegen elkaar aangedrukt, zonder en een 4e bovenop te stapelen.


Dit is het eindresultaat. Wat vind jij van deze schattige cupcakes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten