zondag 8 april 2012

Paascupcakes



Voor Pasen heb ik ontzettend lekkere snoep eitjes gekocht. Maar omdat ik ze niet zomaar op een schaaltje wou leggen, heb ik besloten ze als versiering te gebruiken voor op cupcakes.

Dit komt uit het boekje 40 recepten voor cupcakes

Voor ca. 12 chocolade cupcakes

Ingrediënten cupcakes
- 185 gram margarine, op kamertemperatuur
- 185 gram fijne witte basterdsuiker
- 2 eetlepels melk
- 2 grote eieren (XL), op kamertemperatuur
- 185 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
- 1 theelepel bakpoeder
- 1 zakje vanillesuiker
- 3 eetlepels cacaopoeder

Ingrediënten Versiering
- 250 gram witte fondant of 36 snoepeitjes
- 140 gram boter, op kamertemperatuur
- 280 gram poedersuiker, gezeefd
- 2 eetlepels melk
- Gele voedingskleurstof

Benodigdheden
- Handmixer
- Spuitzak met kartelmond


Verwarm de oven voor op 175C. Klop eerst de boter, en voeg daarna de suiker en melk toe tot je een luchtige massa krijgt en de suiker grotendeels is opgelost.
Klop de eieren schuimig, en meng dit vervolgens goed met het boter-suiker mengsel. Voeg het meel, bakpoeder, vanillesuiker en cacaopoeder toe en schep het er luchtig doorheen.


Vul de vormpjes voor ongeveer driekwart met het beslag. Je kunt ervoor kiezen dit met een lepel te doen, maar ikzelf vind het toch fijner om de vormpjes met een spuitzak te vullen.
Het handigste is om je spuitzak in een groot glas te zetten, met de opening naar onderen, en zo het beslag erin te vullen.


Bak de cakejes in 20 minuten gaar.
Meng de boter zacht en romig in een grote mengkom. Voeg de helft van de poedersuiker toe en meng. Voeg dan de rest van de poedersuiker, 1 eetlepel melk en enkele druppels kleurstof toe en klop dit tot een glad mengsel. Indien nodig, gebruik dan wat extra melk.


Schep de botercrème in een spuitzak en spuit op elke cupcake een nestje.
Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van 2 verschillende spuitmondjes. De ene is duidelijk een stervormige, en andere wordt gebruikt om bloemetjes van te maken.
Van de stervormige weet ik wel hoe het eruit zou komen, maar ik wou graag die andere ook uitproberen.
De laatste bleek uiteindelijk niet goed te werken hiervoor, er zaten te veel gaten in en ik kreeg ik geen mooie nestjes van gemaakt.
Je kunt nu kiezen om 3 kant en klare eitjes in het midden van de cupcake te leggen, of van het fondant zelf eitjes te maken.
Smeer eventueel wat extra botercrème op de onderkant van de eitjes zodat ze beter op hun plek blijven zitten.

Neem ook een kijkje naar mijn winactie en doe mee :)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten