zondag 8 april 2012

(Paas)Suikerkoekjes




Omdat ik iets lekkers voor Pasen wou bakken, maar ook iets voor mijn baking challenge wou doen, heb ik besloten om suikerkoekjes te gaan maken.
Dit recept komt uit het boekje Cupcakes & Koekjes.

Ingrediënten
- 250 gram bloem + extra om te bestuiven
- 1 theelepel bakpoeder
- 100 gram suiker
- 1 zakje vanillesuiker
- + 100 gram koude boter
- Wat extra suiker om mee te bestrijken

Benodigdheden
- Handmixer
- Mengkom



Verwarm de oven voor op 175c.
Zeef de bloem en de bakpoeder boven een grote mengkom. Doe dan de suiker en vanillesuiker erbij.
Kneed te koude boter erdoor met behulp van een mes en kneed er een glad deeg van.
Om een reden bleef mijn deeg te droog om er überhaupt een bal van te kunnen krijgen, het bleven alleen maar losse kruimels. Ik heb er dus geleidelijk aan meer boter aan toegevoegd, totdat het wat makkelijker kneedbaar werd, ik denk dat het ongeveer 1 a 2 eetlepels was. Laat dit ongeveer een half uurtje in de koelkast rusten.



Rol het deeg op een met bloem bestoven oppervlak uit tot een dikte van 1 cm. Steek hier vormpjes uit.
Ook hier had ik nog wat moeite met het deeg, er kwamen zo nu en dan barsten in met het uitrollen, die ik met mijn vlakke palm glad heb gewreven.
Leg de koekjes met voldoende tussenruimte op een bakplaat, en druk nog wat suiker op de bovenkant.
Bak de koekjes 10 minuten in de oven.


Je kunt ze zo laten, of je kunt de koekjes nog naar eigen smaak versieren.
Ik heb hiervoor prinsessen schrijfstiften gebruikt van Dr. Oetker. Ze werken erg fijn en zijn gemakkelijk in gebruik.
Ondanks ik wat proberen had met het maken van deze koekjes, moet ik zeggen dat ze wel erg lekker zijn!

Neem ook een kijkje naar mijn winactie, en doe mee :)!!

1 opmerking: