zondag 25 december 2011

Suikerfeestcupcakes




Omdat ik met mijn moeder en mijn grote zus met kerst een Turkse high tea had (mijn ma en ik hadden nog wat thee, baklava en Turks fruit over van onze vakantie daar) leek het me leuk om deze cupcakes te maken n__n

Voor ca. 12 yoghurt cupcakes

Ingrediënten

cupcakes:
- 100 gram margarine, op kamertemperatuur
- 185 gram fijne witte basterdsuiker
- 125 milliliter yoghurt
- 2 eieren, op kamertemperatuur
- 225 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
- 1 theelepel bakpoeder
- 1 zakje vanillesuiker

Versiering:
- 140 gram boter, op kamertemperatuur
- 280 gram poedersuiker, gezeefd
- 1/2 eetlepels melk
- 6 blokjes Turks fruit, in kleine stukjes gehakt
- 50 gram gepelde ongezouten pistachenoten, fijngehakt
- 12 roosjes (zie tutorial roosjes maken)

Keukengerei:
Mixer
(siliconen) cupcake vormpjes

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Klop de margarine en suiker met een paar eetlepels van de yoghurt tot een lichte, luchtige massa. De suiker moet grotendeels zijn opgelost.
Klopt de eieren schuimig. Meng dit vervolgens goed met het boter-suiker mengsel en roer de rest van de yoghurt erdoor. Voeg het meel, bakpoeder, vanillesuiker toe en schep het er luchtig doorheen.
Vul de vormpjes voor driekwart met het beslag, en bak ze in 20 minuten gaar.
Maak intussen de botercrème. Meng de boter zacht en romig in een grote mengkom. Voeg de helft van de poedersuiker toe en meng. Voeg dan de rest van de poedersuiker en 1 eetlepel melk toe en klop dit tot een glad mengsel. Indien nodig, gebruik dan wat extra melk.
Bestrijk de cupcakes met een dikke laag botercrème en bestrooi ze met stukjes Turks fruit en pistachenoten. Leg op elke cupcake een roosje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten