donderdag 5 juli 2012

Petit Fours mini-cupcakes



En nog een recept voor de mini-cupcakes die ik heb gemaakt voor de high tea tijdens Moederdag!

Cupcakes zijn altijd lekker om bij de thee te eten, maar omdat ik weet dat een van de gasten niet bepaald een grote eter is, leek het me een leuk idee om mijn om eens mijn vormpjes voor mini-cupcakes uit te proberen!
Dit komt uit het boek van 40 recepten voor cupcakes, van de Xenos.

Voor ca. 24 vanille mini-cupcakes
Ingrediënten
  • 185 gram margarine, op kamertemperatuur
  • 185 gram fijne witte basterdsuiker
  • 2 eetlepels melk
  • 2 grote eieren (XL), op kamertemperatuur
  • 185 gram zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 200 gram witte rolfondant
  • 100 gram rode rolfondant
  • 4 eetlepels jam
  • Eetbare glitters

Benodigdheden
  • Muffin bakvorm of siliconen muffin vormpjes 
  • Mixer
  • Koekjes uitsteker in de vorm van een bloem
  • Deegroller

Verwarm de oven voor op 175C. Klop de margarine, suiker en melk tot een lichte, luchtige massa. De suiker moet grotendeels opgelost zijn.
Klop de eieren schuimig, meng dit vervolgens goed met het boter-suiker mengsel. Voeg het meel, bakpoeder en vanillesuiker toe en schep het er luchtig doorheen.
Vul de vormpjes voor driekwart met het beslag. Bak de cakejes in 15 minuten gaar.


Rol de fondant uit tot een lap van 1/2 cm dik en steek er bloemen vormpjes uit die passen op de cupcakes. Maak met behulp van een tandenstokertje nog kleine gaatjes in de bloemblaadjes.
Bestrijk de cupcakes met wat jam en plak de fondant hiermee op de cakejes.


Volgens het boek kun je ze vervolgens versieren met glazuurstiften, maar ik vind dat dit te dik en je er dus niet zo'n mooi resultaat mee kreeg.
Ik heb dus met marsepein roosjes gemaakt, met behulp van een plastic vorm. Deze kun je voor een paar euro bij de Pipoos halen.
Met behulp van wat jam kun je deze op de cupcake zetten. Verder heb ik met een klein kwastje nog wat eetbare glitters aangebracht.

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten