zondag 26 februari 2012

Workshop cake pops en bonbons versieren



Gisteren was ik naar een cursus geweest samen met een vriendin van me. Hier was ik al eens eerder geweest voor het versieren van cupcakes, en ik weet dat er een erg gezellige sfeer heerst.
Bovendien met al die tijd die ik door mijn studie binnen doorbreng, is het misschien wel goed om er een keer tussenuit te gaan. 
We waren meteen flink aan de slag gegaan, waardoor ik in het begin van de workshop ben vergeten wat foto's te maken, maar de stappen zijn gelukkig makkelijk genoeg dat het geen noodzaak was.

Ingrediënten
- De helft van een voorgebakken ronde vanillecake
- 1 a 2 lepels botercrème
- Chocolade om te smelten
- Decoratie strooisels

Eventuele benodigdheden  
- Foodprocessor
- Lollystokjes
- Piepschuimen blok


Als eerste bak je een cake volgens gebruiksaanwijzing. Voor deze cursus stond er voor ons als een halve vanillecake klaar, maar je kunt eigenlijk zelf de smaak kiezen. Je kunt bijvoorbeeld ook voor een chocoladecake hiervoor gebruiken.
Ikzelf heb ooit wat resten van brownies gebruikt, de mogelijkheden zijn dus eindeloos.
Als de taart is afgekoeld verkruimel het dan tot hele kleine stukjes. Mocht je in het bezit zijn van een Foodprocessor, dan kun je hier ook gebruik van maken.

Doe hier vervolgens wat bij om de cake te binden. In dit geval hebben wij er ongeveer 1 a 2 eetlepels botercrème voor gekregen, maar ook dit kun je vervangen voor bijvoorbeeld icing, banketbakkersroom of chocoladepasta, zolang het maar plakkerig genoeg is om er een beslag van te maken.
Het beste is om het beetje bij beetje aan het beslag toe te voegen, en net zolang te kneden dat het net aan elkaar blijft plakken. Te weinig botercrème zorgt ervoor dat de bolletjes uit elkaar vallen.

Als het deeg klaar is rol er mooie bolletjes van. Let er op dat ze maar erg klein mogen zijn, als je ze namelijk te groot maakt dan houdt de cake pop het gewicht niet als je ze gaat versieren.
De bolletjes mogen niet uit elkaar vallen, dit geeft aan dat het beslag toch nog te droog is.
Ik heb er zelf ongeveer 16 bolletjes uit dit beslag gehaald.
Laat ze vervolgens +60 minuten in de ijskast staan om stijf te laten worden.


Als de tijd versteken is smelt je wat chocolade om naar keuze. Doop een lollystokje hierin en prik hem vervolgens tot ongeveer halverwege in de cake pop. Laat de chocolade even hard worden. Dit zorgt ervoor dat het stokje er stevig in zit, en er niet zo makkelijk uit kan schieten.


Doop je cake pop daarna in een bakje met gesmolten chocolade. Klopt hem goed af aan de rand van het bakje, om het overtollige chocolade eraf te halen. Je kunt hem ook boven het pakje houden, met het bolletje naar onderen gericht, en hem dan tussen je handen ronddraaien.
Als je je cake pops te groot hebt gemaakt, zullen deze tijdens dit proces van het stokje af vallen. 
Zorg ervoor dat de chocolade warm en vloeibaar blijft.


Versier de cake pops naar keuze voor de chocolade hard wordt. Ik heb deze hartjes er stuk voor stuk opgezet, maar je kunt ook natuurlijk een klein bakje met decoratie vullen, en vervolgens de lolly gewoon erin dopen.
Steek ze vervolgens in een piepschuimen blok om te laten drogen.

Helaas hebben wij ze in een doos meegekregen nog voordat al mijn cake pops volledig opgedroogd waren, en ik moest toch nog een redelijk eindje naar huis terug fietsen >__< Het gevolg was dat er enkele kapot waren gegaan en dat bijna alle stokjes onder de chocolade zaten!


 In de tijd dat de cake pops in de ijskast lagen hebben we bonbons versierd. Hier heb ik helaas geen andere foto's van, maar ik kan ook zeggen dat het niet veel voorstelde.
Er lagen kleine bakjes van chocolade klaar. Deze hebben we opgevuld met botercrème en gekarameliseerde gecondenseerde melk (dit krijg je door het 3 uur te laten koken, met de deksel op de pan). Daarna hebben we ze afgesloten door er weer wat gesmolten chocolade over te gieten en er vervolgens wat versiering boven te doen.
Wel kregen we nog te horen hoe je de bakjes zelf kunt maken, dus ik ga er waarschijnlijk nog een keer een uitgebreidere blogpost over maken :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten