dinsdag 21 februari 2012

Sushi


Ik had nooit geweten dat ik sushi lekker zou vinden, omdat ik dacht dat er alleen 2 varianten waren:
- een vulling van rauwe vis
- een vulling van groente
Toen ik met een goede vriendin een avondje sushi ging maken, en er mijn eigen ingrediënten indeed kwam daar verandering in.
Ik had nog genoeg nori (zeewier) in huis dus besloot vandaag weer in de keuken aan de slag te gaan.

Ingrediënten
(voor 2 rollen en 5 bolletjes)
- 250 gram sushi rijst
- 400 ml water
- Een snufje zout
- 2 norivellen

- 2 eetlepels rijstazijn
- 1 eetlepel suiker

Benodigdheden
- Een vergiet
- Een rijstpan of koker
- Een Sushimatje

De vulling kun je bepalen naar je eigen smaak. Dit kan van alles zijn, plakjes zalm, komkommer, omelet met kaas, schijfjes kipfilet met kaas bijvoorbeeld.
Ik heb voor het volgende gekozen:

Spekblokjes met rozijnen
Dit kan misschien als een rare combinatie klinken, maar gebakken rozijnen smaken erg lekker met rijst. Het is wel aan te raden ze van te voren enkele minuten te laten weken in een bakje met water.
De spekjes heb ik verder nog gemarineerd met zoete soya woksaus.

Gebakken kipfilet met lente-ui en sesamzaadjes
Naast het gebruikelijke zout en peper kun je nog het volgende aan je kip toevoegen voor wat extra smaak:
- 1 eetlepel honing
- 1 eetlepel sojasaus
- 1 theelepel sesamolie


Het wassen van de sushi neemt waarschijnlijk het meeste tijd in beslag. Deze moet goed schoon zijn, omdat je anders een soort rijstepap krijgt.
Spoel de sushi eerst af met koud water en laat het uitlekken in een vergiet. Giet dit vervolgend een een bak met water, zodat alles ondergedompeld is, en laat dit vervolgens 20 minuten staan.
Laat alles weer uitlekken en spoel alles nogmaals na.
De rijst is goed als het water dat uit de vergiet stroomt weer helemaal transparant is.

Voeg de rijst toe aan een pan met 400 ml water en breng het aan de kook. Laat de rijst op een lage temperatuur ongeveer 10 minuten koken tot het water is opgenomen.

Voor het bereiden van sushi met een rijstkoker, voeg je voor elke maatbeker rijst, een extra halve maatbeker water toe.
1 maatbeker rijst - 1,5 water
2 maatbekers rijst - 2,5 water


Meng de azijn en de suiker door de rijst heen. 
Leg een norivel op het matje en beleg hem met wat rijst. Doe het niet te dik, het wordt anders moeilijker om hem op te rollen.
Laat aan beide uiteindes een stukje van het norivel vrij.
Door een bakje water bij de hand te houden kun je voorkomen dat de rijst aan je handen blijft plakken door ze om de zoveel tijd in het water te dompelen.


 Beleg de rol onderaan met je vulling, houd het we een beetje van de kant af.
Als nodig, stapel de ingrediënten op elkaar op, maar spreid ze niet uit over het gehele vel.
Rol nu met behulp van het sushimatje het norivel met de rijst rond de vulling.

Laat de sushirollen een paar min rusten. Maak een mes nat en snijd er vervolgens plakjes van.


Van het rijst dat ik over had heb ik nog enkele 'ovalen' gemaakt en op elk een garnaal gelegd.


1 opmerking:

  1. Omg it looks so delicious <3 Ik wil het weer maken, misschien als me ma in Thailand is en ik het feestje geef dat ik dan sushi maak ^^ *omnomnom*

    BeantwoordenVerwijderen