zaterdag 18 mei 2013

Kardemom-citroenmaantjes



Omdat ik wel koekjes wou bakken, maar toch iets op mijn etagère wou hebben wat niet mierzoet was, viel mijn oog hierop. Het was even zoeken waar ik kardemom vandaan moest toveren (ik heb het uiteindelijk in de stad bij een kleine toko gehaald). Ook had ik wel zo mijn twijfels toen ik merkte dat de drank die erin gaat toch wel van een erg hoog alcohol percentage was. Hier proefde je later echter niets meer van terug, de koekjes hadden een heerlijke kruidachtige smaak.

Ingrediënten
  • 60 gram amandelen
  • 250 gram boter
  • 2 eetlepels gezeefde cognac
  • 1 theelepel citroenrasp
  • 300 gram bloem
  • 1 theelepel gemalen kardemom
  • 500 gram poedersuiker, om te bestuiven

Benodigdheden
  • Keukenmachine
  • Handmixer

Verwarm de oven voor op 180 graden en zorg dat alle ingrediënten op kamer temperatuur zijn. Hak de amandelen door midden en leg ze op een vel bakpapier. Bak ze circa 5 minuten tot ze goudbruin zijn. Laat ze afkoelen en mix ze daarna in kleine stukjes met een keukenmachine.
Klop de boter en de suiker tot een lichte, romige massa. Roer de cognac, citroenrasp en amandelen erdoor.
Zeef de bloem vermengd met de kardemom op een vel bakpapier en roer hem geleidelijk door het botermengsel tot er een zacht deeg ontstaat.


Maak van afgestreken eetlepels deeg halvemaantjes en leg ze op een bakplaat. Bak ze in 10 a 15 minuten gaar. Zet de bakplaat op een rooster, zodat de koekjes kunnen afkoelen. Bestuif ze voor het serveren met poedersuiker.

Bon Appétit~!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten