dinsdag 19 februari 2013

Liefdesknopen


Toen mijn tante vorige week langskwam en me subtiel de hint gaf dat ze wat gebakken koekjes wou hebben ben ik mijn receptenboek van 500 koekjes door gaan bladeren. Naast de Valentijnshartjes kwam ik ook deze liefdesknopen tegen. Ze klonken me erg lekker en aangezien ik toch bezig was, waarom niet hè?

Ingrediënten
  • 150 gram bloem
  • 1/2 theelepel bakpoeder
  • Snufje zout
  • 15 gram boter
  • 2 eetlepels fijne kristalsuiker
  • Geraspte schil van 1 citroen (2-3 eetlepels)
  • 1 ei
  • 1 1/2 eetlepels rum
  • 2 eetlepels poedersuiker

Benodigdheden
  • Frituurpan
  • Schuimspaan


Zeef de bloem met het bakpoeder en de zout in een kom. Wrijf de boter erdoor en voeg de suiker en citroenschil toe. Roer het ei en de rum erdoor tot er een zacht deeg ontstaat. Kneed het op een bebloemd werkvlak tot een soepel deeg. Laat het afgedekt minimaal 30 minuten rusten.

Verdeel het deeg in twee porties, houd de ene helft afgedekt met bakpapier en rol de andere helft tot een lap van ongeveer 31x8 cm uit. Snijd de rechthoek in 1 cm brede repen en maak in elke ervan een losse knoop. Leg ze opzij en verwerk de rest van het deeg op dezelfde manier.
Is het deeg niet soepel genoeg? Leg hem dan in een hittebestendige kom en warm hem 10 tot 20 seconde op in de magnetron, hierdoor zal deze beter uit te rollen zijn.


Verhit ruim olie in een frituurpan tot 190C. Frituur de knopen met steeds een paar tegelijk goudbruin.
Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze op keukenpapier uitlekken.
Bestuif ze met poedersuiker. Serveer ze warm. 

Perfect om iemand mee te verassen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten