dinsdag 15 november 2011

Mini donuts met de donutmaker

Het is al jaren geleden dat ik de klas heb getrakteerd voor mijn verjaardag, maar op aandringen van mijn klasgenoten heb ik het toch maar gedaan xD
Het eerste wat in mij opkwam was eigenlijk cupcakes. Maar omdat dat zo veel ruimte in beslag neemt, en ik die eigenlijk al zo vaak heb gemaakt, vond ik het wel een leuk idee om mini donuts te maken.
Ik ben immers al een aantal jaartjes in het bezit van een donutmaker die ik verder nog maar 1 keer heb gebruikt. 
En het is ook gelijk een goede manier om er een review over te schrijven.

Ingrediënten:
250 gram bloem
0,25 liter melk
1 zakje vanilliesuiker
3 eieren
125 gram suiker
15 milliliter olie + Extra olie voor het insmeren
1 zakje bakpoeder

Keukengerei:
Donutmaker
Boterkwastje

Bereidingswijze
Mix alle ingrediënten in een beslagkom door elkaar tot een glad beslag ontstaat. Breng eerst met een klein boterkwastje wat olie aan aan beide kanten van de machine. Wees hier niet al te zuinig mee, hierdoor laten de donuts later minder makkelijk los, en is het resultaat dat ze erg misvormd eruit komen.
De hoeveelheid beslag die nodig is, kan mogelijk verschillen per machine. Ikzelf heb een mini donutmaker van Tristar, en gebruik hiervoor 2 theelepels beslag per donut.
Sluit de klep goed af en wacht slechts 3 minuten voor ze klaar zijn.



Donuts zijn natuurlijk lang niet zo leuk als je ze niet versiert. Een makkelijke manier hiervoor is door chocolade in een pannetje (of in de magnetron) op te warmen. Dompel de donut in de pan. Je kunt ervoor kiezen om ze vervolgens zo te laten, of een kommetje met een topping naar je keuze te vullen en daar je donut weer in te dompelen voor de chocolade hard is geworden.

En dit is uiteindelijk het resultaat geworden.



Ik moet toegeven dat in het begin wel wat problemen had om goede donuts te produceren. Door gebruikt van te weinig olie moest ik moeilijk gaan doen met een vork om ze eruit te krijgen, waardoor ik deuken erin kreeg. Of ik had niet genoeg beslag erin gedaan waardoor ze veel te dun werden. Maar dat duurt niet zo heel lang om door te krijgen, en je kunt in een korte tijd veel donuts maken.
De mijne kwam ik toevallig een keer tegen op een rommelmarkt met Koninginnedag, en was slechts €5,-
Online kwam ik ze tegen vanaf  + €18,-
Voor mensen die graag bakken en van donuts houden kan ik dit wel aanraden.



1 opmerking: